tiistai 22. lokakuuta 2013

Dia del Patrimonio

Moiii

Tässä nyt vihdoin vuotuisesta Dia del Patrimoniosta 5. (ja 6.) pvä tätä kuuta. Sillon sai siis mennä kaikkiin museoihin, kaupungin omistamiin taloihin ja nähtävyyksiin yms. ilmaseks, ja tän vuoden teemana oli tango, joten se oli esillä kaikkialla mm. niin, et kaduilla oli vapait tanssiesityksii ja paljon elävää musiikkia. Kiersin eka hostvanhempien kans sellasen arkkitehdin talon, jonkun käsityömuseon, -sisätorin ja sit Ciudad Viejas muutamii paikkoja. Päätettiin, että jätettäis parlamenttitalo, yliopistot ja pari muuta sunnuntaille. Sitten mentiin ottaa kahvit sellaseen supertunnelmalliseen kahvilaan, ja odoteltiin että Sanyalta tulis ilmotus et se sai Valen kiskastuu sängystä ylös (se oli ollu juhlimas) ja ulos. Mun vanhemmat saatto mut sellasel turistibussilla sinne, missä ne kaks oli, eli Antel-talolle. Antel on puhelinoperaattoriyhtiö, jonka pääkonttori on jäätävän kokonen pilvenpiirtäjä sataman vieressä. Sinne 26. kerrokseen sai mennä kattomaan Montevideon yli ja nauttimaan auringonlaskusta.
Kello läheni seittemää illalla, ku lähettiin Sanyan kans moikkaamaan mun kavereita Ramblalle (Vale lähti sen omaan suuntaan). Oltiin siellä pari tuntia, kunnes kaikki lähti omiin koteihinsa syömään. Mun oli tarkotus viel lähtee joko Andresille viettää iltaa tai Maripan ja Agusin kans ulos, mutta koska sain kotiin tultua tietää mummista, jäin kotiin ja menin aikasin nukkumaan. Peruttiin seuraavan päivän suunnitelmat, enkä tehnyt muuta kuin menin pitkälle kävelylenkille mun sedän, tädin ja serkun kanssa.

 Rakas oppaamme, jonka puheista tajusin ehkä puolet (se on jo jotain!) Tossa oikeella näkyy se talo
 Se talo oli iha sika hieno, saanu vaikutteit Kreikasta ja arabimaista. Se oli rakennettu keskelle kaupunkii ison tien viereen, mut silti se arkkitehti oli saanu aikaan sellasen illuusion, et se olis tosi rauhallisel paikalla
 Papá
 Noita oli joka puolella jo kuukautta ennen tätä tapahtumaa. Ja teema näkyy

 Tän kuvan ottamisen jälkeen meille tultiin sanoo, et kuvaaminen on kiellettyä
 Ton paikan yläkerrassa pidettiin vapaita tangotunteja
 Keskustast, Plaza Independencialt. Tosta lähtee kaupungin pääkatu
 Mis padres
 Precidencia
 Teatro Solis, Montevideon pääteatteri, jonka sisäänpääsystä me  myöhästyttiin viidellä minuutilla
 Näitä näkee keskustas joka kadunkulmassa. Ne myy Garrapiñadaa ja Mania, eli sellasta paahdettuu pähkinää
 Tää rakennus oli 1800-luvun jonkilainen eliitiin juhlapaikka. Tänne päästiin sisälle sulkemisajan jälkeen vaan sen takia, että mun vanhemmat sano vartijalle et oon Suomesta ja lähen huomenna, et tää on mun vika mahis nähä tää talo :D
 Saman rakennuksen parvekkeelta näköala tollaselle aukiolle vanhassa kaupungissa. Kävelen tästä ohi joka viikko ku meen espanjantunnille


 Antelin talosta

 Venattiin hissiä, jolla kesti monen sadan metrin matka, en nyt muista paljonko, tyyliin joku 15 sekuntia, mut sika vähän kummiski
 Sanya hei mitä sä teet?
 Irene y So!

Edellisenä ja tänä viikonloppuna oon käyny mun kavereiden synttäreillä ja päivisin pääosin chillannu vaan. Viime lauantaina käytiin kyl Louisan ja Sanyan kans Piazza Biarritzin ferialla (eli siis torilla, jossa myydään ihan kaikkee mahollista) vähän shoppailee halvemmalla, ja sen jälkeen käytiin hakemas meiltä syötävää ja matea, ja mentiin mun kodin edessä olevalle aukiolle istuskelee.

Dia del Patrimonioo edellisenä päivänä oltiin Litolla (ei kuvas) viettämässä iltaa asadon ja hyvän musiikin merkeissä. Yo, Sanya, Ori y Joaco

Niistä piti tulla korvapuusteja
Tina laitto tän meijän whatsappin chatin ryhmäkuvaks, ja ajattelin jakaa tän teille koska se on mun mielest ihan mahtava :D

Nää randomkuvat on nyt parin viikon takaa, ku jaksan raahaa kameraa tosi harvoin mukana, ja usein sillonki vaan Sanyan kans ollessa. Me ei kuitenkaan joka päivä yhessä hengata :D Mun ipodissa olis enemmän tilannekuvia, mut ne on nii huonolaatusia (niinku noi Litolta otetut), etten kehtaa laittaa niitä.
 Tän päivän suunnitelmissa on skypettelyä ja salil käyntiä, mun piti nähä yhtä kaveria, mut se feidas mut julmasti koulun takia :´( Sen takia itseasias oon tässä kirjottamas nyt ku ilmesty pari tuntia vapaa-aikaa. Tänä viikonloppuna meillä on YFU:n reissu Saltoon Termaseille, eli kuumille lähteille. Lähtö on torstaiyönä, joten vietän lukuvuoden vikaa koulupäivää varmaankin ylihuomenna :)

Un beso, Nelli 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti